Share your Streetartwork, Sighting or email me for friendship:

streetartworker(at)gmail(dot)com

Wednesday, February 27, 2008

Who the hell is ABU




"Siapa" dan "apa".
Semalam aku di ekori ABU. kemana aku pergi terserempak si ABU. Sehinggalah aku terbaca komik strip dalam satu paper..... vote for ABU.
Kebetulan....
So sapa ABU ni.... apa dia?
ada terdengar rumor sebelum muncul ABU.... ada sekumpulan pencarut dinding ingin buat satu group berimej Malaysia.... mungkin ke mereka ni ABU.
Atau ia satu lagi carutan random pada masyarakat...

Sapa2 tau.... boleh share kat sini.
Tapi untuk menghormati anonimitynya.... cukup la kalau kita boleh tau apa ABU.

15 comments:

  1. ya siapa ABU ni...kalau x silap aku aku pernah nampak di lantai longkang sungai kelang...dkt dgn station LRT Pasar Seni...

    ReplyDelete
  2. ABU? hehe agak unik.kalaulah kita tau apa yg dimaksudkan dgn ABU ni.individu ke organisasi bwh tanah ke hehe

    ReplyDelete
  3. yup...
    tapi lebih dari sekadar unik.... seolah ada misteri.
    aku biasa lihat stensil yg hanya mewakilli org yg menyembur.... contohnya stensil geng graffiti..... mereka spray nama mereka atau logo group mereka. tapi ABU ni terlalu pelik..... apa yg di wakili ABU, apa yg ingn di sampaikan..... tade sapa yg tau.
    stensil biasa di gunakan sebagai medium menyampaikan sesuatu; mesej, agenda, propaganda.... tapi ABU ni..... ntah la.

    BTW: azfar aku pergi bersiar-siar di blog kau.... hantar lah karya atau permandangan stensil di sini.

    rat

    ReplyDelete
  4. terima kasih rat. nanti siap projek gergasi ni aku submit foto kat sini

    ReplyDelete
  5. great
    tak kisah lah gergasi ata org kerdil.... asalkan stensil atau sewaktu ngan nya, aku terima.

    ReplyDelete
  6. aku baru discover blog ni semalam...love it! sangat unik dan berlainan dr blog2 lain yg aku pnh jumpa..lpsni aku akan selalu dtg visit blog ni lg..great job f-code :)

    ReplyDelete
  7. magenta:
    terima ksih. baru lepas lawat kau punya blog....tapi sbb baru bangun tido, tak tinggalkan apa2 komen pun. tapi aku suka entry pasal pegi church tu.... ada la sebabnya
    thanx again.

    aku dapat sms ada orang spray paint maksud ABU sekitar KL, i knew it.... mmg dah agak ABU ni something...... tapi kawan tu cakap ABU bawa mesej politik..... aku reply......aku suka...... dia balas...... mesej politik yg bias..... aku terasa nak sambung tido.

    tapi member aku tu tak bgtau apa ABU tu.... dia suruh aku tgk sendiri..... lepas ni................ aku nak sambung tido balik.

    ReplyDelete
  8. haha thanks dtg merces letifer tp entry church tu bukan aku yg tulis..kwn aku. blog tu ade 2 org penulis.

    ReplyDelete
  9. Asal
    Bukan
    UMNO

    bila dah tau maksudnya, terus jadi tak best stensil tu.

    ReplyDelete
  10. ya..hari ni baru aku tau apa maksud ABU..
    -asalkan
    -bukan
    -umno

    p/s- btw bagus gak kerana ada gak org wat stencil ikut musim..lagi meriah..(jgn salah faham)
    :3

    ReplyDelete
  11. itulah sifat yg menarik dalam street art, ia kadangkala akan buat kau rasa tak suka... marah, rasa macam kau kena maki la kan.
    but still.... ABU ni street art. biar siapa pun yg buat atau untuk kepentingan siapa... ia tetap street art.... kerana ia mengikut undang2 tak tertulis dalam seni jalanan.
    berterus terang mmg aku tak suka kerajaan sekarang....rasis, kroni, rasuah dsbnya mmg dah jadi amalan mereka.... apalagi dalam UMNO.....dan "sedikit" aku bersetuju dgn stensil ABU ni.... kalau korang rasa korang mengundi[walaupun dah lepas] undi lah selain dari kerajaan sekarang....korang takkan rugi apa2....ibarat memilih dua buah epal.... satu dah terlalu busuk... tak patut di makan lagi....dah patut di muntahkan semula... dan satu lagi belum pernah kita rasa... di luarnya nampak lebam....ada rosak sedikit2....tapi masih boleh di makan... belum betul2 busuk.... dan yg penting kita belum pernah cuba memakannya.... so apa salah, luahkan buah yg dah busuk tu.... makan buah yg satu lagi..... apa kita rugi, mmg ada dua buah sahaja... dan kita hanya perlu memilih salah satu darinya.
    mengarut ka aku ni.

    berbalik pada ABU.... ia mmg menarik, seperti kata VLT.... sesuatu yg bermusim mmg menarik. aku mengagumi mereka/indidvidu yg membuatnya kerana membayangkan risiko yg lebih tinggi jika di tangkap melakukannya....silap2 boleh kena pukul ngan geng UMNO....haha

    mengenai pilihanraya.... aku sudah mula merindui mat2 rempit dgn bendera parti....,drama2 pergaduhan pertugas2 parti...., dan paling akan aku rindui.... Samy Vellu.... kesian dia...haha

    sebelum aku berhenti.... ingin aku menegaskan stensil dan politik mmg bergaul sebati walau dalam politik partisan sebegini. semua org ada agenda.. ada kepentingan.... ada "produk" untuk di jual.... sama mcm ABU.... semua org dah boleh lihat produknya.... mereka/dia mahu menjual itu.... menjual apa sahaja Asalkan Bukan Umno.... Anyone But Umno....ermmm english pun boleh la rupanya...hahaa
    rat[masih lagi belum mendaftar sbg. pengundi]

    ReplyDelete
  12. aku pun rindu giler kat samy vellu...(dah xdpt nk ajuk2 percakapan dier)..tu ler sapa suruh tak jaga rakyat dier.....btw aku pun ada gak wat stencil berunsur politk time pilihanraya aritu...habis satu Kota Bharu distencilkan gambar Nik Aziz ...ni baru betul sebarkan propaganda politik melalui stencil...(kalau kerajaan ada media massa aku ada media dinding lah..... hahahahaha)
    Aku rasa antara sbb Pas menang bsr di Kelantan adalah kerana bantuan seni jalanan(walaupun %kemungkinannya adalah 0.001%)
    wat lawak jer..huhuhuhu

    ReplyDelete
  13. yeah ABU.baru aku tahu apa maksudnya sekarang. hehe bagus. aku pun sempat siapkan stencil sempena pilihan raya. huhu

    Asalkan Bukan Umno!

    ReplyDelete
  14. Abu tu setau aku nama anak haram..
    Abutoh..

    ReplyDelete
  15. saudara/i tha-b....
    kenapa marah sgt ni..... hahaha.

    ReplyDelete