Share your Streetartwork, Sighting or email me for friendship:

streetartworker(at)gmail(dot)com

Tuesday, February 27, 2007

Are Sick from Melaka






klik gambar

Someone from Melaka by the street name Are sick send me this cool picture of his work! Tak sure lokasi dan adakah ianya di buat indoor atau outdoor, tapi at least it is on the wall, so aku letak dalam kategori 'on the wall' la!

Dah lama gila tak pegi melaka tempat dihikayat ujudnya seorang pahlawan mashooor bernama Hang Tuah, terkenal dengan 'quotable quote'- nya~ "Tak Melayu Hilang Di Dunia". Aku ingat masa aku kecik2 diceritakan yg Hang Tuah tak mati, kuburnya tiada sebenarnya, dia meng'hilang'kan diri, ghaib! Jadila dia Melayu pertama hilang di dunia! hahaha! So, sapa sangka di Melaka ada vandal hidup, sihat, aktif dan tak sabar ntuk terus mencarut di dinding tinggalan kolonial di Melaka itu. Begitu juga di negeri lain; Pahang, Perak, Penang, Johor hatta di Kelantan sekali pun ada vandal2 yg diam2 memanupulasi spray dan gam kanji ke dinding2. Maka tak salah kalau aku bersabda di sini:

"Takkan Vandals Hilang Di Dunia!" ~ fcode



8 comments:

  1. aku terbaca baru2 ni di wooster pasal "banksy effect", di mana semakin ramai artis jalanan muncul terutama yg menggunakan stensil.

    kat malaysia mungkin boleh cakap "fcode effect"! hahahah

    tahniah beb!

    *tangan orang pegang lobak tu bukan kau yg design ke sdr fcode, ntuk fnbkl.....hehehehe, btul tak aku ckap, "fcode effect" sedang melanda dalam sub-kultur seni jalanan di malaysia

    ReplyDelete
  2. aku terbaca gak pasal 'banksy effect' tu, dan tak aku nafikan ramai stensilis yg jatuh cinta ngan stensil selepas melihat hasil stensil banksy ni. tapi apa atau siapa pun yg inspire seseorang tu aku tak anggap penting. yg penting "apa" individu macam are sick ni dah buat pada diri dia sendiri. dia tak bertukar jadi banksy atau fcode pun... dia tetap diri dia. dia vandal.aku juga vandal seperti dia, medium kami juga sama, dan mungkin banyak lagi yang sama... tapi dia tetap are sick si vandal dari kota melaka.
    dan bila mana nanti ada vandal lain dari kota yg sama mula juga buat stensil... takkan nak kata 'are sick effect' melanda melaka.

    sapa kau ni? tak sangka ada orang lain yg lain wooster selain aku!
    bila kau komen pasal tgn pegang lobak tu, nampak sgt kau ni kenal rapat ngan aku....sapa ehh???!

    ReplyDelete
  3. Tak akan vandals hilang di dunia!
    yea!!! hidup f-code!!!!

    ReplyDelete
  4. terima kasih sdr fcode sbb pendapat anda ttg "banksy effect" atau di malaysia ini "fcode effect"! tapi saya stick ngan pendapat saya bahawa awak sedikit sebanyak buat ramai pengunjung blog ini untuk sama buat stensil seperti awak!
    cth: saya bekerja di kawasan subang di mana sukar ntuk jumpa mana2 hasil kerja awak di sana, plus... pertama kali saya lihat awak meninggalkan nama pada artwork awak ialah di johor...yg urinal tu! saya pasti banyak work stensil yg awak buat tanpa meninggalkan nama, tapi pernah majikan saya bertanya pasal fcode pada saya semasa kami sedang minum di sebuah restoran sambil menikmati stensil graffiti yg jelas hasil kerja orang lain.

    di london org teringatkan banksy bila melihat stensil graffiti tapi di sini...di malaysia.....kami teringat kan anda! FCODE!

    niat saya bukan la untuk terlalu mengagung-agungkan awak, cuma sumbangan awak pada budaya ini di malaysia adalah besar dan saya hormatinya bila awak masih mengambil langkah untuk kekal "onanimos"[seperti yg awak gelarkan saya]

    anonymous is what keep us alive: kata2 dari.... fcode!

    kalau sebelum ni saya kurang faham kenapa awak berkata begitu.... sekarang saya sudah jelas mengenainya!

    anyway thanks!

    trust me... we never know each other! and yes i love people at wooster! you should send your work to them too!

    ReplyDelete
  5. the 'fcode effect' things that you brought up really freak me out. so i have to say that you just stick to yours opinions and i'll go with mine.

    thanx!

    ReplyDelete
  6. celebrating the f-code effect!
    hail fcode!

    ~onanimos

    ReplyDelete
  7. have to say that I hope thoses stencils went outdoor, it is their destinated place

    G

    ReplyDelete
  8. they you go f-code..ya got ya own fan...and that make this scene kewl..eventhough i think i know that ya don't wanna any follower or any whatever..but this kind of thing are good..i been follow ya art work and blog from the start..and i know that alot of stenciller out there who was good in their work..and f-code is one of them..and no wondder if ya artwork being followed by young people...cause ya artwork make them feel like wanna be like ya....wanna do same thing like ya..wanna feel how ya feel doing like ya..

    peace out

    ReplyDelete